KonsolePC

Dlaczego gry na konsole są lepiej zoptymalizowane niż na PC?

Dlaczego gry na konsole są lepiej zoptymalizowane niż na PC?

W odwiecznej dyskusji pomiędzy PC a konsolami, optymalizacja gier jest kluczowym czynnikiem, który sprawia, że konsole posiadające sprzęt znacznie gorszy od PC, mogą uruchamiać gry z bardzo wysokim poziomem grafiki i FPS porównywalnymi do tych z PC. Dlaczego konsole mają lepszą optymalizację gier, a na PC tego nie ma?

Optymalizacja gier na konsolach

Powód, dla którego gry są optymalizowane na konsolach, a nie na PC jest bardzo prosty: sprzęt konsolowy jest zawsze taki sam, podczas gdy sprzęt PC jest bardzo zmienny. Dzięki temu twórcy gier mogą opierać je na konkretnym sprzęcie, optymalizując ich wydajność.

Jeśli mieliby zoptymalizować swoje gry dla PC, to musiałoby to być w sposób ogólny, jak to już ma miejsce w przypadku niektórych tytułów, gdzie AMD lub NVIDIA są zaangażowane w ich rozwój i optymalizują ich działanie pod kątem architektury ich kart graficznych, ale niestety nie da się wyjść poza to i w rzeczywistości ta optymalizacja jest dość ogólna, ponieważ nawet w obrębie tego samego producenta jest wiele różnych kart graficznych i różnych architektur.

Wyobraź sobie, że jesteś programistą i tworzysz swoją grę. Jeśli chodzi o ustawienie parametrów gry, musisz wziąć pod uwagę sprzęt na którym będzie ona działać, co jest proste w przypadku konsol i prawie niemożliwe do przewidzenia w przypadku PC.

Na przykład, jeśli tworzysz grę na konsolę Xbox X Series, wiesz, że masz procesor AMD Zen 2 z 8 rdzeniami o taktowaniu 3,8 GHz, masz GPU z 52 jednostkami architektury RDNA 2 zdolne do wygenerowania do 12 TFLOPs mocy FP32, masz 16 GB pamięci RAM GDDR6 i dysk SSD NVMe o pojemności 1 TB, więc możesz zoptymalizować swoją grę w oparciu o te cechy.

Jeśli miałbyś to zrobić na PC, nie wiedziałbyś czy komputer będzie miał 4, 8, 16 czy 32GB RAM, ile rdzeni będzie miał procesor i jak szybki będzie, ani ile mocy jest w stanie wygenerować karta graficzna, więc nie ma możliwości przeprowadzenia jakiejkolwiek optymalizacji.

Na PC kompatybilność jest maksymalna.

Z powyższych powodów, gdy gra jest tworzona na PC, nie da się zrobić konkretnej optymalizacji, bo nie ma konkretnego sprzętu, więc jedyne co można zrobić to zmaksymalizować kompatybilność. Z tego powodu w ustawieniach graficznych gry, na PC prawie zawsze będziemy mogli modyfikować rozdzielczość, jakość tekstur, anty aliasing i wiele innych czynników, które mają bezpośredni wpływ na wydajność, podczas gdy na konsolach prawie nigdy nie będziemy mogli modyfikować ustawień graficznych.

Optymalizacja gier przez firmy AMD i NVIDIA

Zdarzają się sytuacje, w których AMD lub NVIDIA angażują się w rozwój gry, mając na celu uzyskanie jak najlepszej wydajności swoich kart graficznych. Ale wiecie już, że w obu przypadkach katalog producentów obejmuje kilka modeli z różnych przedziałów cenowych, a nawet różnych architektur.

Oznacza to, że możemy znaleźć pewien poziom optymalizacji z jednej lub drugiej strony, ale nigdy nie będziemy mieli gry zoptymalizowanej pod konkretną kartę graficzną, a nawet gdyby, to nie mamy pojęcia o ilości i szybkości pamięci RAM, pamięci masowej czy mocy procesora, więc całkowita optymalizacja jaka ma miejsce na konsolach jest niemożliwa na PC.