KonsolePC

Jak optymalizowane są gry pod różne urządzenia

Jak optymalizowane są gry pod różne urządzenia

Ogromna różnorodność opcji sprzętowych dla komputerów PC jest często zmorą dla twórców gier, ponieważ muszą oni radzić sobie z ogromną różnorodnością konfiguracji sprzętowych. Oto jak to robią i jakich narzędzi używają do optymalizacji swoich gier, aby wyglądały i działały tak płynnie, jak to tylko możliwe.

Jedną z najwspanialszych rzeczy w grach PC jest to, że mamy wiele różnych opcji sprzętowych do skonfigurowania, ale jednocześnie jest to komplikacja dla optymalizacji gier, ponieważ istnieją różne architektury z różnymi mocnymi i słabymi stronami, które je różnią.

W tym celu projektanci wykorzystują szereg aplikacji, zwanych potocznie analizatorami wydajności, które w czasie rzeczywistym mierzą obciążenie każdego z elementów sprzętowych biorących udział w wykonywaniu aplikacji.

Dzięki dostarczanym przez nie informacjom deweloperzy mogą optymalizować swoje gry, optymalizując kod związany z każdym elementem sprzętu, na przykład jeśli procesor graficzny jest obciążony podczas stosowania pewnych efektów graficznych, mogą zastąpić je mniej dokładnymi, ale szybciej działającymi wersjami.Pozwala to na tworzenie różnych plików konfiguracyjnych w grach dla różnych konfiguracji sprzętowych, co jest niezwykle istotne.

Pierwsze narzędzie tego typu pojawiło się w zestawach deweloperskich pierwszej konsoli PlayStation wraz z narzędziem o nazwie Performance Analyzer. Pomysł ten został wkrótce podchwycony przez Microsoft przy okazji premiery pierwszej konsoli Xbox wraz z narzędziem PIX. Na PC przez lata deweloperzy nie mieli tego typu narzędzia, do czasu nacisku na Microsoft ze strony różnych studiów deweloperskich.

O tym, jak ważne są te narzędzia, świadczą ostatnie kontrowersje związane z wydajnością Cyberpunka i faktem, że gra nie jest zoptymalizowana na PC. Pamiętajcie, że wydanie gry może trwać lata, a ewolucja sprzętu może nie być tym, czego oczekują twórcy, zwykle jest to o wiele bardziej rozczarowujące. Dlatego też w ostatecznej wersji produkują tzw. downgrade’y, gdyż to co zwykle prezentują na początku to wizja tego jak spodziewają się, że finalna gra będzie wyglądać, której nie zawsze mogą sprostać. Analizatory wydajności stają się więc niezbędnymi narzędziami, ponieważ nie tylko pozwalają im mierzyć wydajność ich gier, ale także wykorzystywać najnowsze technologie w najlepszy możliwy sposób, aby osiągnąć najlepszy efekt wizualny.

W przypadku niektórych tytułów, z biegiem czasu obserwowaliśmy jak pojawiały się wersje, a nawet konfiguracje na skromniejsze, czy wręcz low-endowe systemy.

Zazwyczaj, gdy wydawane są gry, szczególnie na PC, patronuje im jeden z producentów kart graficznych, więc zawierają one konfigurację, która daje im przewagę w wydajności na tych nowszych modelach kart graficznych, ale z czasem pojawiają się pliki konfiguracyjne, które optymalizują gry dla skromniejszych systemów.